Centrum Diagnostyki i Protetyki Słuchu

Wokół aparatów słuchowych narosło mnóstwo mitów i kontrowersji. Choć zdecydowana większość użytkowników ceni je jako nieodzowną pomoc w życiu codziennym, u niektórych osób, szczególnie tych, którzy ich nie potrzebują, budzą negatywne uczucia. Postarajmy się wyjaśnić kilka z nich.

Pytanie: Czy to prawda, że aparaty słuchowe piszczą i przeszkadzają?
 Współczesne aparaty słuchowe to zaawansowane protezy. Większość z nich posiada cyfrowe zabezpieczenia redukujące sprzężenia (piszczenie) aparatów słuchowych. Niemniej faktem jest, że czasem aparat może zapiszczeć. Istnieje kilka powodów sprzęgania się aparatów słuchowych. Podstawowymi są:
  • Źle wykonana lub umieszczona w uchu wkładka uszna. Nieszczelność wkładki sprawia, że przetworzony przez aparat dźwięk wydostaje się na zewnątrz wprost do mikrofonu. Takie zapętlenie powoduje sprzężenie zwrotne odbierane jako piszczenie. 
  • Brak układu redukującego sprzężenia w aparacie słuchowym. Niektóre aparaty słuchowe z niższego segmentu cenowego nie posiadają takich systemów. Niestety ma to przełożenie na komfort użytkowania. Bardzo ważne aby na etapie wyboru aparatu słuchowego dopytać o tą kwestię protetyka słuchu. Zalegająca w uchu woskowina. 
Doświadczony protetyk słuchu potrafi usunąć zdecydowaną większość tych problemów lub wskazać gdzie uzyskać pomoc.

Pytanie: Dlaczego aparaty słuchowe są drogie? Czy to prawda, że często się psują?
 Jak w każdej dziedzinie cena produktu jest podyktowana jego jakością. Nie inaczej jest z aparatami słuchowymi. Istnieją aparaty bardzo tanie, posiadające tylko podstawowe funkcje, jak i niezwykle drogie, zaawansowane protezy słuchowe. Protetyk słuchu przed doborem aparatu powinien wziąć pod uwagę takie czynniki, jak ubytek słuchu, wiek i styl życia pacjenta, a także jego oczekiwania odnośnie aparatu. Uczciwa firma poinformuje osobę zainteresowaną o wszelkich możliwych formach dofinansowania, nie stawiając tylko na szybką sprzedaż. Co się tyczy awaryjności. Aparat słuchowy to sprzęt elektroniczny, który czasem może ulec awarii. Nowa pralka, czy telewizor również może się popsuć – w takiej sytuacji funkcjonuje SERWIS GWARANCYJNY. Uczciwe firmy nie unikają odpowiedzialności. Poza tym istnieje szereg czynności minimalizujących ryzyko awarii aparatu. Jeśli tylko przestrzegamy zasad może nam służyć przez wiele lat!

Pytanie: Mój znajomy kupił drogi aparat i nie chce go nosić. Dlaczego?
 Takie pytanie-zarzut słyszymy w obiegowych opiniach stosunkowo często. Trudno jednoznacznie odpowiedzieć dlaczego ktoś nie chce nosić aparatu ponieważ każdy przypadek jest indywidualny. Najczęściej jednak problem wynika z przyczyn adaptacyjnych lub technicznych (czasem obu).
  • Czynnik adaptacyjny: powiedźmy sobie szczerze, aparat słuchowy to taka sama proteza, jak mostek zębowy czy okulary! A do protezy trzeba się przyzwyczaić. Jest to ciało obce i potrzeba trochę czasu aby nasz organizm je zaakceptował. W przypadku aparatów słuchowych ten proces trwa z reguły do 3 miesięcy, choć bardzo często już po dwóch tygodniach mija wszelki dyskomfort. Jeśli w początkowym etapie pacjent wykaże się cierpliwością i uwzględni czas na adaptację, z pewnością będzie zadowolonym użytkownikiem aparatu słuchowego.
  • Czynnik techniczny: aparat słuchowy wymaga regulacji. Z reguły nie jest to wina jakości sprzętu, czy kompetencji protetyka słuchu. Musimy sobie uzmysłowić, że początkowo aparat słuchowy to tylko „kawałek elektroniki”. Dopiero po fachowym skalibrowaniu z preferencjami pacjenta staje się protezą słuchową, a na to potrzeba czasu. Pewne problemy pojawiają się w trakcie korzystania z aparatów w naturalnym środowisku pacjenta (w sklepie, w pracy, w kościele). Oczywiście protetyk słuchu nie może wiedzieć czy w danym przypadku tak jest, dopóki pacjent mu o tym nie powie. Dlatego właśnie niezbędne są pozakupowe wizyty kontrolne, w trakcie, których uzupełniany jest wywiad, a aparaty są regulowane do indywidualnych potrzeb. Trzeba założyć, że takich wizyt może być nawet 3-4.
Konkludując. Widzimy, że zakup aparatu słuchowego to pewnego rodzaju proces, na który trzeba się nastawić. Niezbędna jest ścisła współpraca i wymiana informacji między protetykiem słuchu, a jego pacjentem. Dopiero wtedy protezowanie staje się skuteczne, pacjent jest zadowolony, a aparaty słuchowe nie lądują w szufladzie.

Pytanie: Czy to prawda, że aparaty słuchowe psują słuch?
 Zdecydowanie nie! Prawdą jest, że nawet najlepsze aparaty słuchowe nie mogą wyleczyć istniejącego ubytku słuchu. Jednak dopasowanie protezy słuchowej i jej regularne używanie pomaga zapobiec jego dalszemu pogarszaniu się. Stymulowanie osłabionego ucha poprawia jego wydajność i znacząco poprawia rozumienie mowy. Technologia cyfrowej obróbki dźwięku dostarcza wielu dodatkowych korzyści, zaspokajając indywidualne potrzeby pacjenta. Cyfrowe aparaty słuchowe mogą np. niwelować niepotrzebne dźwięki takie, jak hałas otoczenia czy sprzężenie, przy jednoczesnym wzmocnieniu i wyostrzeniu dźwięków mowy.

Pytanie: Skoro „jeszcze jakoś słyszę”, czy potrzebuję aparatów słuchowych?
 Skoro masz ubytek słuchu to potrzebujesz aparatów słuchowych. Ponad 40% osób z niedosłuchem nie zauważa swojego problemu, ale to nie znaczy że go nie ma lub nie zauważają tego inni. Prawda jest taka, że prędzej, czy później i tak je założysz, a im dłużej będziesz zwlekał tym ubytek będzie większy i trudniej będzie Ci uzyskać oczekiwaną skuteczność twojego aparatu słuchowego.

AURITON Fabryka Słuchu
Ul. Ks. Piotra Skargi 34, gabinet 304
71-422 Szczecin